DD Shipping Puurs biedt Oosterweel-alternatief met extra kade en kraan

Overslagbedrijf DD Shipping langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Puurs investeerde zo’n 2 miljoen euro in een extra kade van 200 meter en een nieuwe overslagkraan. Met de extra capaciteit wil het een alternatief bieden tijdens Oosterweelwerken.

DD Shipping, 100% dochter van de Gentse bouwgerelateerde Square Group, heeft sinds 2007 een terminal voor de overslag van droge bulk langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Puurs. Die heeft een oppervlakte van 136.000 m². Op jaarbasis wordt daar zo’n 2,5 miljoen ton overgeslagen. Omdat de terminal daarmee tegen de capaciteitslimiet aanzit, werd geïnvesteerd in een bijkomende kade van 200 meter en een nieuwe hydraulische Sennebogen-overslagkraan, samen goed voor een investering van ongeveer 2 miljoen euro. Vandaag werden de kade en de nieuwe kraan officieel ingehuldigd in aanwezigheid van Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

“De kade werd gerealiseerd via het PPS-kaaimurenprogramma (van de Vlaamseoverheid, waarbij bedrijven samen met Vlaanderen kaaimuren realiseren, red.). DeVlaamse Waterweg subsidieert de kade voor 80%. In totaal beschikken we nu over500 meter kade. De diepgang bedraagt hier 9 meter. We kunnen coasters tot 10.000ton ontvangen. Met de nieuwe kraan en kade verhoogt onze capaciteit met 1 miljoenton tot 3,5 miljoen ton. De rupskraan (foto) heeft een reikwijdte van 25 meter enweegt 125 ton. Ze heeft een dieselmotor met krachtrecuperatie waardoor ze minderverbruikt. Ze kan tot 770 ton per uur overslaan”, legt directeur Geert Keeris uit. Determinal beschikt verder nog over twee kleine mobiele kranen en een groteelektrische E-Crane op rails met een hefvermogen van 10 ton.

Droge bulk

“Wij behandelen voornamelijk droge bulk zoals bouwgerelateerde producten, turf,boomschors, lava en grondverzet. Verder ook breakbulk zoals staaldraad en coils. Op jaarbasis ontvangen we hier een honderdtal coasters en zo’n vierhonderdbinnenschepen. De coasters zijn afkomstig uit Spanje, Portugal, Frankrijk, deBaltische staten en het Russische Sint-Petersburg. Ze komen hier voornamelijklossen. De binnenschepen komen zowel laden als lossen”, zegt Keeris.

Alternatief voor Oosterweel

“De coasters die hier komen, doen slechts tien uur over het traject van deloodsstations op zee, De Wandelaar of De Steenbank, tot hier. Op heel het trajectkomen ze alleen de sluis van Wintam tegen. Onze strategische ligging is een kaartdie we in de toekomst willen trekken. We kijken daarbij naar de Oosterweelwerkendie het vervoer over de weg van en naar Antwerpen nog meer zullen bemoeilijken.Neem daarbij de werken aan de Brusselse Ring die in 2022 gepland zijn. Wij kunnenmet onze extra capaciteit een alternatief bieden”, besluit Keeris.DD Shipping beschikt langs het Zeekanaal nog over een tweede terminal inGrimbergen. Die bestaat als sinds 1989 en behandelt eveneens droge bulk en heefteen oppervlakte van 55.000 m² en 250 meter kade. De diepgang bedraagt er 5,80meter, waardoor de terminal bereikbaar is voor schepen tot 4.000 ton. Op beideterminals samen werken een vijftiental vaste werknemers, aangevuld met externemedewerkers van partnerbedrijven.

Andere artikels